Leikitäänpä pientä ajatusleikkiä: sinulla on maailman paras yritys, joka tarjoaa maailman mehukkaimpia, makeimpia ja maukkaimpia leivonnaisia edullisempaan hintaan kuin yksikään kilpaileva yritys. Kukaan ei kuitenkaan tiedä yrityksesi olemassaolosta. Mites nyt käy? Kun kukaan ei tiedä yrityksestäsi, et saa myöskään tehtyä yhtään myyntiä. Kun myyntiä ei ole, ei toiminta ole kannattavaa ja yrityksesi lakkaa pian olemasta. Tämä on yksinkertainen mutta konkreettinen esimerkki siitä, minkä takia mainos on yksi oleellisimmista yrittämiseen liittyvistä seikoista. Edes maailman paras yritys ei pärjää ilman mainostamista, sillä mainostaminen antaa toiminnalle aloituspotkun ja pitää kipinän yllä koko yrityksen elinajan.
Mainostamista tarvitaan yrityksen menestymiseen
Sen jälkeen kun ensimmäinen asiakas on käyttänyt yrityksesi palveluja ja todennut olevansa niihin tyytyväinen, lähtee liikkeelle suusta suuhun -mainostamisen ketju. Kun hän kehuu palvelua ystävälleen, jää ystävälle siitä positiivinen muistijälki ja pian tämä kehuu palvelua myös eteenpäin omalle ystäväporukalleen, joka puolestaan levittää sitä vielä eteen päin. Vaikka puskaradion varaan voikin laittaa jonkin verran toivoa, kannattaa muistaa, ettei mikään yritys pärjää täysin ilman markkinointia: täytyyhän sinun saada houkuteltua luoksesi ensin se yksikin asiakas, jotta tämä voi alkaa kertomaan asiasta eteenpäin ystävilleen! Siksi ei kannata ollenkaan aliarvioida varsinkaan alkuajan markkinoinnin merkitystä. Toki asiakaskunnan vakiinnuttua voi syntyä kiusaus markkinoinnin lopettamiseen, mutta kannattaa aina muistaa, että aina on sijaa kasvulle ja markkinointi pitää yrityksen asiakkaiden muistissa.
Markkinointi pitää yrityksen tuoreena
Ihmiset tarvitsevar tutkitusti jatkuvaa muistutusta asioista, jotta nämä pysyvät tuoreena heidän muistissaan. Juuri tähän perustuu markkinoinnin teho: silloinkin kun asiakaskunta on jo olemassa, tehokas markkinointi pitää yrityksen tuoreena näiden muistissa eikä anna heidän unohtaa sitä. Mikäli mainos osuu juuri oikeaan hetkeen, saattaa asiakas impulsiivisesti ostaa palvelua saadessaan muistutuksen siitä. Jos et ole mainostanut pitkään aikaan, hiipuu yrityksesi pikku hiljaa entistenkin asiakkaiden mielestä ja jotkut saattavat jopa ajatella, että ehkäpä yrityksesi ei ole enää toiminnassa. Takaa siis yrityksesi toimivuus aina ajantasaisella ja ammattimaisella markkinoinnilla, joka pitää pyörät pyörimässä ja takaa onnistumisen ja kasvun.